Czym są skoki rozwojowe? Najważniejsze momenty w pierwszym roku życia dziecka

admin Możliwość komentowania Czym są skoki rozwojowe? Najważniejsze momenty w pierwszym roku życia dziecka została wyłączona

Są nieodłącznym elementem życia każdego niemowlęcia i świadczą o jego prawidłowym rozwoju. Niestety zazwyczaj wiążą się również z rozdrażnieniem i złym samopoczuciem. Sprawdź, w jakich momentach przypadają skoki rozwojowe i który z nich czeka Twoje dziecko w najbliższym czasie.

Specyfika skoków rozwojowych

Mówiąc najprościej, skoki rozwojowe to odpowiedź układu nerwowego niemowlęcia na intensywny rozwój mózgu, który zaczyna odbierać, przyswajać i reagować na coraz większą ilość bodźców. Wyostrzają się wszystkie jego zmysły, co stanowi nową i niezrozumiała dla dziecka sytuację. Dezorientacja zazwyczaj powoduje rozdrażnienie, niepokój i przemęczenie. Może to skutkować płaczliwością, problemami z zaśnięciem, zmniejszonym apetytem i przerywanym, niespokojnym snem. Choć dla wielu rodziców takie objawy jednoznacznie kojarzą się ze stanem chorobowym, w przypadku skoku rozwojowego nie są niczym niebezpiecznym i nie wymagają konsultacji lekarskiej. Zazwyczaj mijają samoczynnie po upływie kilku dni. Aby je złagodzić, wystarczy okazać dziecku zrozumienie, troskę i cierpliwość.

Kiedy występują skoki rozwojowe

Pierwszy rok życia niemowlęcia jest okresem, w którym rozwija się ono najszybciej. W tym czasie pojawia się aż 7 istotnych skoków rozwojowych. Choć moment ich występowania jest ściśle uzależniony od uwarunkowań genetycznych oraz indywidualnych predyspozycji, u większości dzieci występują one zazwyczaj według schematu:

·        5 tydzień życia – jest to czas najintensywniejszych zmian, wyostrzają się wszystkie zmysły, a dziecko zaczyna się świadomie uśmiechać reagując na bodźce z zewnątrz

·        7-9 tydzień – niemowlę zaczyna panować nad własnymi rączkami i poruszać nimi ze świadomością; większość dzieci na tym etapie zaczyna również podnosić główkę

·        11-12 tydzień – znacznej poprawie ulega koordynacja wzrokowo- ruchowa; dziecko potrafi wyciągać rączkę po interesującą go rzecz, wodzi wzrokiem za opiekunem i odwraca głowę w kierunku, z którego dochodzą odgłosy

·        14-20 tydzień – dziecko zaczyna coraz chętniej gaworzyć, rozpoznaje niektóre słowa i entuzjastycznie na nie reaguje

·        21-26 tydzień – w tym okresie niemowlę zaczyna zdawać sobie sprawę, że ono i matka są dwoma odrębnymi osobami (do tej pory uważało je za jedność) i zaczyna odczuwać lęk separacyjny – robi się niespokojne i płaczliwe, gdy straci opiekuna z oczu

·        33-37 tydzień – następuj szybki rozwój inteligencji dziecka, rozumie coraz więcej zjawisk zachodzących w jego najbliższym otoczeniu, potrafi inicjować proste zabawy

·        41-48 tydzień – to czas przede wszystkim intensywnego doskonalenia umiejętności ruchowych – wiele dzieci zaczyna przemieszczać się z wykorzystaniem podparcia (np. mebli) oraz stawiać pierwsze samodzielne kroki.

Z łatwością można zauważyć, że im bardziej dziecko jest starsze, a tym samym bardziej zaawansowane umiejętności przyswaja, tym okres wstępowania skoków rozwojowych jest bardziej rozłożony w czasie. Wyraźnie podkreśla to fakt, że każde niemowlę uczy się w innym, najodpowiedniejszym dla siebie tempie.